DIY: Basic Peanut Butter

Kuigi olen varasemas postituses juba kirjeldanud maapähklivõi tegemist, mõtlesin, et panen eraldi kirja põhiretsepti. Olen maapähklivõid juba nii mitu korda teinud, et pean ennast päris tubliks pähkliröstijaks. Iseenesest pole kreemi valmistamises mitte midagi keerulist ja ka koostisained on lihtsad ning pea igas poes saadaval. Jääb vaid eelistuse vahe, kes tahab mahedat, kellele sobib tavalettidel müügil olevad toorained.

Maapähklivõi põhikomponent, nagu ka kreemi nimetus viitab, on maapähkel. Ilus tubli maapähkel. Tegelikult piisaks isegi ainult pähklist endast, et võid teha, kuid mina eelistan siiski üht-teist lisada, et maitse oleks veelgi parem.


Retsept ise on järgmine:

Koorimata ja maitsestamata maapähkel
Sool
Mesi
Külmpressitud kookosrasv

Kogused on täpselt nii suured kui palju kraami valmistada tahad. Orienteerumiseks toon välja vaid maapähkli ja kookosrasva suhte. Selleks on: 200g maapähklite kohta lisan ca 1 spl täis tahket rasva. Alguses lisasingi kookosrasva tahkena, kuid nüüd soojendan selle vedelaks, et rasv aitaks pähklit blenderis paremini ringi ajada. Ma ei kuumuta rasva, vaid lihtsalt õrnalt soojendades sulatan selle üles.

Juhised:
  • Kuumuta ahi ca 180 kraadini. Vala pähklid ahjupannile ja rösti 10-20 minutit. Röstimisaeg sõltub rohkem sisetundest ja sellest, kui tugevat rösti soovid. Lase pähklitel korralikult maha jahtuda, nii on kergem ja valutum neid puhastada. 
  • Puhastamine on taas imelihtne. Võta peotäis pähkleid ja hõõru neid peos. Sa näed isegi kui lihtsalt pähklid koore seest välja lupsavad.
  • Kooritud pähklid vala blenderisse, lisa sulanud rasv ja alusta purustamist. Alguses pulseeriva kiirusega, hiljem juba võid esimese kiiruse peale panna. Taaskord sõltub blenderdamise aeg sellest, millise konsistensiga võid soovid. Kui tahad paksemat ja krõmpsuvat, lase vähem aega purustada. Kui soovid kreemist ja siidjat, blenderda pikemalt. Konsistens on silmaga näha, nii et ei pea stopperiga aega võtma. 
  • Samal ajal kui pähklid lõbusasti kreemiks muutuvad lisa maitse järgi soola ja mett.  





Nõuandeid:
  • Pähkleid võiks korraga teha rohkem kui 200g, sest mida rohkem on massi, seda kergem on blenderdada. Kui pähklimass on kerge, ei ole midagi, mis seda raskusega blenderi põhja suruks. Mina pidin pidevalt lusikaga kaasa aitama, et kõik segu ühtlaselt hakist läbi keerleks. Nüüd olen targem ja teen korraga rohkem, nii et ei pea enam lusikaga sorkima.
  • Küpsetamisaeg ja -temperatuur. Mul on kodus väike kahe raua ja ahjuga pliit, millel puudub isegi ahjurest, selle asemel olen koogivormi tagurpidi keeranud... Ja ma ei tea, kui kaua pähklid tegelikult röstima peavad või mis temperatuuri juures. Keeran lihtsalt 180 peale ja loodan, et pärast 10 minutit mustaks ei küpseta. Seepärast soovitan teil endal katsetada, milline temperatuur on parim ja kaua maksimaalselt röstida saab (rösti tumedus - mäletate?) 
  • Isegi kui röstid juba eelnevalt puhastatud pähkleid, lase neil enne blenderdamist jahtuda. Minul näiteks kuumenes blender üles ja pidin kaua ootama, enne kui  masin jahtus ja uuesti tööle hakkas.
  • Ole loominguline! Sa võid igasuguseid maitseid võile lisada. Mina olen seni teinud kakaoubadega ("Kakao Karu"), vaniljega ("Vanilje Karu"), kaneeli ja kookospiimaga (kookospiima tõttu ei seisa kaua, järgmine kord proovin kookoshelvestega), valge šokolaadiga ("Smooth Operator") ja Geisha šokolaadiga ("Oh Dear Geisha"). Kindlasti proovin veel tšilliga, muskaatpähkliga, datlitega ja kes teab veel millega.
  • Kui lisad kreemile midagi magusat nagu šokolaad, siis mett pole enam mõtet panna. Saab liiga magus. Samas, kui oled väga peene maitsemeelega ja tunned mee spetsiifilist mekki, siis pane aga mett ka sisse! :)
  • Kui tahad tahket maapähklivõid, pane see seisma külmkappi. Kui tahad vedelat, lase seista toatemperatuuril. 
  • Ärge maapähklivõi söömisega üle pingutage! Ma tean, et see on maitsev ja sisaldab palju kasulikke rasvhappeid, kuid tegemist on siiski rasvadega. Kui neid üle tarbida (süüa rohkem kui kulutada), siis tulemus on pärast silmaga näha ja pükstega tunda :). Teelusika täis päevas oleks minu soovitus.
Kui midagi veel meenub, eks täiendan.


Maapähklite rahustav mõju

See on täitsa minu isiklik teema. Olen märganud, et maapähklite röstimine ja nende puhastamine mõjub mulle lõõgastavalt ja stressi maandavalt. Kuigi ma tegevuse juures mõtlen, ei ole need mõtted ahastavad ega koormavad. Pigem on kergustunne. Nii olengi väsitava ja pingelise päeva lõpus avastanud ennast pähkleid puhastamas. 



Comments